STATUT STOWARZYSZENIA
MIGIEM PRZEZ ŚWIAT
§ 1
1. Stowarzyszenie o nazwie STOWARZYSZENIE „MIGIEM PRZEZ ŚWIAT” zwane dalej „Stowarzyszeniem”, jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem działającym w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 „o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie” (tekst jednolity Dz. U z 2010r. Nr 234 poz. 1536 z późn. zm.) oraz niniejszego Statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
2. Nazwa Stowarzyszenia jest zastrzeżona.
§ 2
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz miasta Lublin.
§ 3
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
§ 4
Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci na zasadach określonych w przepisach szczegółowych.
§ 5
1. Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnych profilu działania.
2. O przystąpieniu do organizacji, o których mowa w ust. 1, bądź wystąpieniu z nich decyduje Walne Zebranie Członków większością kwalifikowaną co najmniej 2/3 głosów członków zwyczajnych biorących udział w Walnym Zebraniu Członków
3. Stowarzyszenie zrzesza głuchych członków ich rodziny oraz inne osoby, które wyrażą chęć działania na rzecz tego środowiska.
§ 6
Celem Stowarzyszenia jest organizowanie i niesienie pomocy osobom głuchym oraz ich rodzinom ze szczególnym uwzględnieniem dzieci oraz:
1. dbałość o interesy środowiska Głuchych, o harmonijny rozwój i funkcjonowanie jako pełnoprawni członkowie społeczeństwa, bez barier, ograniczeń na równi z innymi ludźmi, poprawa losu osób Głuchych, poprawa warunków życia, nauki i rehabilitacji dzieci z wadą słuchu i mowy
2. kształtowanie opinii i ocen związanych z potrzebami środowiska Głuchych o ich oczekiwania oraz wskazywania sposobów ich zaspokojenia
3. organizowanie i udzielanie pomocy członkom stowarzyszenia w rozwiązaniu problemów związanych z życiem zawodowym, społecznym, rehabilitacyjnym, edukacyjnym, kulturalno-oświatowym, socjalno-bytowym, prowadzenie działań w zakresie ochrony zdrowia i jej profilaktyki, promocja zatrudnienia aktywizacja zawodowa, dostęp do dóbr kultury, organizację samopomocy, prowadzenie poradnictwa, działalność edukacyjną i wychowawczą, organizację spotkań, imprez sportowych i rekreacyjnych, wycieczek, pielgrzymek, obozów
4. organizowanie życia koleżeńskiego członów stowarzyszenia, udzielanie pomocy społecznej rodzinom w trudnej sytuacji życiowej
5. popularyzacja Polskiego Języka Migowego w regionie lubelskim;
6. promocja członków skupionych w Stowarzyszeniu oraz wszechstronna pomoc w nawiązywaniu kontaktów ze środowiskiem słyszącym, z lokalnymi władzami, przedsiębiorcami, ze środowiskiem medycznym, prawniczym, itp., z innymi organizacjami samorządowymi, organizacjami pozarządowymi, z uczelniami wyższymi, ze społecznością lokalną i ich integracją.
7. reprezentowanie środowiska Głuchych w sprawach związanych z ich działalnością przed organami państwowymi, samorządowymi i innymi organizacjami,
8. upowszechnianie Polskiego Języka Migowego jako podstawowego środka komunikacji językowej osób Głuchych, o problemach osób Głuchych i sposobach ich pokonywania
9. upowszechnianie wiedzy o tradycji, kulturze, języku, i o innych środkach komunikowania się językowego osób Głuchych, o ich pielęgnowaniu i rozwoju świadomości narodowej
10. wspieranie środowiska Głuchych poprze stwarzanie warunków do funkcjonowania w społeczeństwie bez barier i bez ograniczeń
11. współdziałanie z organizacjami i właściwymi władzami lokalnymi w dziedzinie polityki społecznej, zawodowej, rehabilitacyjnej osób niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem osób Głuchych i ich potrzeb ,wprowadzenia nowoczesnej technologii komunikowania się osób Głuchych
12. wyrażania opinii o projektach aktów prawnych i innych unormowań związanych z rehabilitacją zawodową, społeczną, oraz uczestniczenie w opracowywaniu tych regulacji oraz przedstawianie własnych projektów.
§7
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
1) pomoc w rehabilitacji społecznej i zawodowej mającej na celu minimalizację skutków niepełnosprawności,
2) integrowanie środowiska osób Głuchych poprzez:
a) propagowanie nauki polskiego języka migowego (PJM),
b) prowadzenie bazy tłumaczy Polskiego Języka Migowego przy współpracy z innymi podmiotami,
c) realizowanie różnorodnych form terapii wspólnie dla osób niesłyszących i słyszących,
d) prowadzenie działań na rzecz integracji europejskiej, rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami,
3) pomoc w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych i przekwalifikowań zawodowych odpowiednio do stopnia niepełnosprawności – w tym osób z zaburzeniami psychicznymi,
4) prowadzenie punktów poradnictwa zawodowego, prawnego, psychologicznego, pedagogicznego, społecznego i rodzinnego,
5) doradztwo zawodowe i pomoc w poszukiwaniu zatrudnienia oraz pomoc w rozwijaniu przedsiębiorczości wśród osób z uszkodzonym słuchem, wśród osób Głuchych
6) działanie przeciwko wykluczeniu społecznemu osób z uszkodzonym słuchem,
7) przeciwdziałanie patologiom społecznym (np. alkoholizmowi, narkomanii) oraz udzielenie wsparcia podczas terapii,
8) opiniowanie projektów prawa w sprawach dotyczących głuchych w zakresie przewidzianym w przepisach prawa oraz wnoszenie postulatów osób niepełnosprawnych w sprawach wymagających regulacji prawnych,
9) nawiązywanie kontaktów i współpracy ze wszystkimi urzędami, organizacjami rządowymi i pozarządowymi, których działania lub pomoc jest zgodna z niniejszym statutem,
10) organizowanie i prowadzenie różnorodnej działalności szkoleniowej zarówno na rzecz członków Stowarzyszenia jak i na rzecz innych podmiotów, w tym na przykład kursów polskiego języka migowego z nadaniem stopnia tłumacza Polskiego Języka Migowego, bądź certyfikatu jeśli Stowarzyszenie uzyska w tym zakresie stosowne uprawnienie,
11) organizowanie różnych form rekreacji, sportu, wypoczynku i turystyki dla dzieci młodzieży i osób dorosłych,
12) prowadzenie działalności wydawniczej i medialnej,
13) udzielanie pomocy osobom Głuchych i Słabosłyszących w nagłych wypadkach lub interwencjach,
14) wsparcie w życiu społecznym osób Głuchych oraz środowisk społecznych, w których osoby te egzystują, między innymi poprzez pomoc w rozwiązywaniu codziennych problemów życiowych osób z wadą słuchu, likwidację barier komunikacyjnych, integrację społeczną i uczenie wzajemnej akceptacji.
§ 8
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
§ 9
1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.
2. Osoba prawna może być jedynie wspierającym członkiem Stowarzyszenia.
§ 10
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
1. członków zwyczajnych
2. członków wspierających
3. członków honorowych
§ 11
1. Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, akceptująca statutowe cele.
2. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
3. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Stowarzyszenia lub w inny szczególny sposób wniosła zasługi dla Stowarzyszenia.
4. Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd, na podstawie pisemnej deklaracji.
5. Nadania godności członka honorowego następuje przez Walne Zebrania Członków, na wniosek Zarządu.
§ 12
1. Członek zwyczajny ma prawo do:
1) czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia,
2) uczestnictwa w zebraniach, odczytach, konferencjach, sympozjach itp. Organizowanych przez władze Stowarzyszenia,
3) zgłaszania opinii, wniosków i postulatów pod adresem władz Stowarzyszenia,
4) korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia
5) noszenie odznaki organizacyjnej
2. Członek zwyczajny obowiązany jest do:
1) aktywnego uczestniczenia w pracach i realizacji celów Stowarzyszenia.
2) przestrzegania statut, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
3) przestrzegania etyki zawodowej.
4) regularnego opłacania składek i innych świadczeń obowiązujących w Stowarzyszeniu.
§ 13
1. Członek wspierający i honorowy ma prawo brać udział – z głosem doradczym – w statutowych władzach Stowarzyszenia.
2. Członek wspierający jest obowiązany do regularnego wywiązywania się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
3. Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.
§ 14
1. Członkostwo Stowarzyszenia ustaje na skutek:
1) dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu składek członkowskich i innych zobowiązań,
2) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
3) skreślenia z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający 12 miesięcy.
4) wykluczenia w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego, orzekającego karę dodatkową w postaci pozbawienia praw publicznych,
5) pozbawienia członkostwa honorowego, w wyniku uchwały władzy Stowarzyszenia, która członkostwo nadała.
6) wykluczenie w przypadku rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień niniejszego statutu, uchwał i regulaminów władz stowarzyszenia.
2. W przypadkach określonych w ust. 1 orzeka Zarząd, który zobowiązany jest zawiadomić członka o skreśleniu lub wykluczeniu, podając przyczyny skreślenia lub wykluczenia, wskazując na prawo wniesienia i odwołania do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały lub orzeczenia;
Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.
2. Do osób, którym odmówiono prawa członkostwa stosuje się odpowiednio zasady określone w ust. 2
§ 15
Władzami Stowarzyszenia są:
1) Walne Zebrania Członków
2) Zarząd
3) Komisja Rewizyjna.
§ 16
1. Kadencja wszystkich władz stowarzyszenia trwa cztery lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów. Wybór władz następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
2. Uchwały władz Stowarzyszenia, jeżeli statut nie stanowi inaczej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum). Zgromadzeni mogą uchwalić głosowanie tajne.
§ 17
W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, skład osobowy tych władz jest uzupełniany spośród nie wybranych kandydatów, wg kolejności uzyskanych głosów. Liczba dokooptowanych w ten sposób członków władz nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyborów.
Walne Zebranie Członków
§ 18
1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
2. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
1) z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
2) z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi i zaproszeni goście.
3. O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia członków co najmniej 14 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków.
4. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają przy obecności
1) w pierwszym terminie – liczby członków określonej w § 16 ust. 2
2) w drugim terminie, wyznaczonym w tym samym dniu 15 minut później od pierwszego terminu – bez względu na liczbę uprawnionych do głosowania.
§ 19
1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
2. Walne Zebranie Członków obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
3. Obradami Walnego Zebrania kieruje Prezydium w składzie: przewodniczący, sekretarz
4. Członek ustępujących władz nie może wejść w skład Prezydium Walnego Zebrania Członków i powołanych na nim komisji.
5. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może odbywać się w każdym czasie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
6. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
1) z własnej inicjatywy
2) na żądanie Komisji Rewizyjnej
3) na umotywowane żądanie, co najmniej 20 członków zwyczajnych
7. W przypadkach określonych w ust. 6 pkt 2 i 3 Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków winno być zwołane nie później niż w ciągu 30 dni od daty przedstawienie (złożenia) odpowiedniego wniosku (żądania) Zarządowi.
8. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 20
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków w szczególności należy:
1) określanie głównych kierunków działania Stowarzyszenia,
2) uchwalanie statutu i jego zmian,
3) uchwalanie regulaminów władz Stowarzyszenia,
4) uchwalanie budżetu,
5) wybór i odwoływanie członków władz Stowarzyszenia,
6) rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze,
7) odejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji,
8) nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego,
9) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
10) podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady.
Zarząd
§ 21
1. Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
2. Zarząd składa się z minimum trzech członków, w tym Prezes, Wiceprezesa oraz skarbnika.
3. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż razy w roku.
§ 22
Do zakresu działania Zarządu należy:
1) realizacja celów Stowarzyszenia oraz uchwał Walnego Zebrania Członków,
2) określanie szczegółowych kierunków działanie,
3) określanie budżetu i preliminarzy,
4) sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
5) uchwalanie regulaminów przewidzianych w statucie,
6) podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego,
7) powoływanie komisji, zespołów oraz określanie ich zadań,
8) zwoływanie walnego zebranie członków,
9) organizowanie i prowadzenie działalności gospodarczej,
10) podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich (przyjmowanie, skreślenia i wykluczanie),
11) prowadzenie dokumentacji członkowskiej,
12) wnioskowanie o nadanie lub pozbawienie godności członka honorowego Stowarzyszenia,
13) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków,
14) ustalanie wysokości składki członkowskiej.
Komisja Rewizyjna
§ 23
1. Komisja Rewizyjna jest władzą Stowarzyszenia powołaną do sprawowanie kontroli nad jego działalnością.
2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, w tym: przewodniczącego, jego zastępcy oraz sekretarza.
§ 24
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
1) kontrolowanie działalności finansowej stowarzyszenia,
2) występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli.
3) prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia niewywiązania się przez zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania zebrania (posiedzenia) Zarządu,
4) zwołanie Walnego Zebrania Członków, w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie lub trybie ustalonym statutem,
5) składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium władzom Stowarzyszenia,
6) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków.
§ 25
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział, z głosem doradczym, w posiedzeniach Zarządu. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.
2. Komisja Rewizyjna działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez tę władzę.
§ 26
W przypadkach określonych w § 24 Walne Zebranie Członków winno być zwołane w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty zgłoszenia żądani, a zebranie (posiedzenie) Zarządu nie później niż w terminie 14 dni od daty zgłoszenia żądania.
§ 27
Członkowie Komisji Rewizyjnej:
1) nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
2) nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
3) mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;
§ 28
Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§ 29
1. Źródłami powstania majątki Stowarzyszenia są:
1) opłaty wpisowe i składki członkowskie,
2) dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia,
3) dotacje,
4) darowizny, zapisy, spadki,
5) wpływy z działalności statutowej.
2. Środki pieniężne, niezależne od źródeł ich pochodzenia, mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Stowarzyszenia. Wpłaty gotówkowe winny być, przy uwzględnieniu bieżących potrzeb, jak najszybciej przekazane na konto.
3. Składki członkowskie powinny być wpłacane do końca I kwartału każdego roku. Nowo przyjęci członkowie wpłacają składki, wg zasad określonych przez Zarząd, w ciągu 4 tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka Stowarzyszenia.
4. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz nieruchomościową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 30
Do reprezentowania i zaciągania zobowiązań majątkowych w imieniu Stowarzyszenia upoważnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie.
§ 31
W ramach działalności Stowarzyszenia zabrania się:
1) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",
2) przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
3) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego;
4) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 32
1. Uchwalenia statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości głosów 2/3 przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania
2. Uchwalanie statutu lub jego zmiana oraz rozwiązanie Stowarzyszenia mogą być przedmiotem Walnego Zebrania Członków wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad Walnego Zebrania Członków. Do zawiadomienia określonego w § 18 ust. 3 należy załączyć projekt stosownych uchwał.
3. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
4. W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia, nie uregulowanych w statucie, mają odpowiednie zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. Nr 79, poz 855 z późniejszymi zmianami)
MIGIEM PRZEZ ŚWIAT
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne§ 1
1. Stowarzyszenie o nazwie STOWARZYSZENIE „MIGIEM PRZEZ ŚWIAT” zwane dalej „Stowarzyszeniem”, jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem działającym w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 „o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie” (tekst jednolity Dz. U z 2010r. Nr 234 poz. 1536 z późn. zm.) oraz niniejszego Statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
2. Nazwa Stowarzyszenia jest zastrzeżona.
§ 2
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz miasta Lublin.
§ 3
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
§ 4
Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci na zasadach określonych w przepisach szczegółowych.
§ 5
1. Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnych profilu działania.
2. O przystąpieniu do organizacji, o których mowa w ust. 1, bądź wystąpieniu z nich decyduje Walne Zebranie Członków większością kwalifikowaną co najmniej 2/3 głosów członków zwyczajnych biorących udział w Walnym Zebraniu Członków
3. Stowarzyszenie zrzesza głuchych członków ich rodziny oraz inne osoby, które wyrażą chęć działania na rzecz tego środowiska.
ROZDZIAŁ II
Cele i sposoby działania§ 6
Celem Stowarzyszenia jest organizowanie i niesienie pomocy osobom głuchym oraz ich rodzinom ze szczególnym uwzględnieniem dzieci oraz:
1. dbałość o interesy środowiska Głuchych, o harmonijny rozwój i funkcjonowanie jako pełnoprawni członkowie społeczeństwa, bez barier, ograniczeń na równi z innymi ludźmi, poprawa losu osób Głuchych, poprawa warunków życia, nauki i rehabilitacji dzieci z wadą słuchu i mowy
2. kształtowanie opinii i ocen związanych z potrzebami środowiska Głuchych o ich oczekiwania oraz wskazywania sposobów ich zaspokojenia
3. organizowanie i udzielanie pomocy członkom stowarzyszenia w rozwiązaniu problemów związanych z życiem zawodowym, społecznym, rehabilitacyjnym, edukacyjnym, kulturalno-oświatowym, socjalno-bytowym, prowadzenie działań w zakresie ochrony zdrowia i jej profilaktyki, promocja zatrudnienia aktywizacja zawodowa, dostęp do dóbr kultury, organizację samopomocy, prowadzenie poradnictwa, działalność edukacyjną i wychowawczą, organizację spotkań, imprez sportowych i rekreacyjnych, wycieczek, pielgrzymek, obozów
4. organizowanie życia koleżeńskiego członów stowarzyszenia, udzielanie pomocy społecznej rodzinom w trudnej sytuacji życiowej
5. popularyzacja Polskiego Języka Migowego w regionie lubelskim;
6. promocja członków skupionych w Stowarzyszeniu oraz wszechstronna pomoc w nawiązywaniu kontaktów ze środowiskiem słyszącym, z lokalnymi władzami, przedsiębiorcami, ze środowiskiem medycznym, prawniczym, itp., z innymi organizacjami samorządowymi, organizacjami pozarządowymi, z uczelniami wyższymi, ze społecznością lokalną i ich integracją.
7. reprezentowanie środowiska Głuchych w sprawach związanych z ich działalnością przed organami państwowymi, samorządowymi i innymi organizacjami,
8. upowszechnianie Polskiego Języka Migowego jako podstawowego środka komunikacji językowej osób Głuchych, o problemach osób Głuchych i sposobach ich pokonywania
9. upowszechnianie wiedzy o tradycji, kulturze, języku, i o innych środkach komunikowania się językowego osób Głuchych, o ich pielęgnowaniu i rozwoju świadomości narodowej
10. wspieranie środowiska Głuchych poprze stwarzanie warunków do funkcjonowania w społeczeństwie bez barier i bez ograniczeń
11. współdziałanie z organizacjami i właściwymi władzami lokalnymi w dziedzinie polityki społecznej, zawodowej, rehabilitacyjnej osób niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem osób Głuchych i ich potrzeb ,wprowadzenia nowoczesnej technologii komunikowania się osób Głuchych
12. wyrażania opinii o projektach aktów prawnych i innych unormowań związanych z rehabilitacją zawodową, społeczną, oraz uczestniczenie w opracowywaniu tych regulacji oraz przedstawianie własnych projektów.
§7
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
1) pomoc w rehabilitacji społecznej i zawodowej mającej na celu minimalizację skutków niepełnosprawności,
2) integrowanie środowiska osób Głuchych poprzez:
a) propagowanie nauki polskiego języka migowego (PJM),
b) prowadzenie bazy tłumaczy Polskiego Języka Migowego przy współpracy z innymi podmiotami,
c) realizowanie różnorodnych form terapii wspólnie dla osób niesłyszących i słyszących,
d) prowadzenie działań na rzecz integracji europejskiej, rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami,
3) pomoc w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych i przekwalifikowań zawodowych odpowiednio do stopnia niepełnosprawności – w tym osób z zaburzeniami psychicznymi,
4) prowadzenie punktów poradnictwa zawodowego, prawnego, psychologicznego, pedagogicznego, społecznego i rodzinnego,
5) doradztwo zawodowe i pomoc w poszukiwaniu zatrudnienia oraz pomoc w rozwijaniu przedsiębiorczości wśród osób z uszkodzonym słuchem, wśród osób Głuchych
6) działanie przeciwko wykluczeniu społecznemu osób z uszkodzonym słuchem,
7) przeciwdziałanie patologiom społecznym (np. alkoholizmowi, narkomanii) oraz udzielenie wsparcia podczas terapii,
8) opiniowanie projektów prawa w sprawach dotyczących głuchych w zakresie przewidzianym w przepisach prawa oraz wnoszenie postulatów osób niepełnosprawnych w sprawach wymagających regulacji prawnych,
9) nawiązywanie kontaktów i współpracy ze wszystkimi urzędami, organizacjami rządowymi i pozarządowymi, których działania lub pomoc jest zgodna z niniejszym statutem,
10) organizowanie i prowadzenie różnorodnej działalności szkoleniowej zarówno na rzecz członków Stowarzyszenia jak i na rzecz innych podmiotów, w tym na przykład kursów polskiego języka migowego z nadaniem stopnia tłumacza Polskiego Języka Migowego, bądź certyfikatu jeśli Stowarzyszenie uzyska w tym zakresie stosowne uprawnienie,
11) organizowanie różnych form rekreacji, sportu, wypoczynku i turystyki dla dzieci młodzieży i osób dorosłych,
12) prowadzenie działalności wydawniczej i medialnej,
13) udzielanie pomocy osobom Głuchych i Słabosłyszących w nagłych wypadkach lub interwencjach,
14) wsparcie w życiu społecznym osób Głuchych oraz środowisk społecznych, w których osoby te egzystują, między innymi poprzez pomoc w rozwiązywaniu codziennych problemów życiowych osób z wadą słuchu, likwidację barier komunikacyjnych, integrację społeczną i uczenie wzajemnej akceptacji.
§ 8
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
ROZDZIAŁ III
Członkowie, ich prawa i obowiązki§ 9
1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.
2. Osoba prawna może być jedynie wspierającym członkiem Stowarzyszenia.
§ 10
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
1. członków zwyczajnych
2. członków wspierających
3. członków honorowych
§ 11
1. Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, akceptująca statutowe cele.
2. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
3. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Stowarzyszenia lub w inny szczególny sposób wniosła zasługi dla Stowarzyszenia.
4. Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd, na podstawie pisemnej deklaracji.
5. Nadania godności członka honorowego następuje przez Walne Zebrania Członków, na wniosek Zarządu.
§ 12
1. Członek zwyczajny ma prawo do:
1) czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia,
2) uczestnictwa w zebraniach, odczytach, konferencjach, sympozjach itp. Organizowanych przez władze Stowarzyszenia,
3) zgłaszania opinii, wniosków i postulatów pod adresem władz Stowarzyszenia,
4) korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia
5) noszenie odznaki organizacyjnej
2. Członek zwyczajny obowiązany jest do:
1) aktywnego uczestniczenia w pracach i realizacji celów Stowarzyszenia.
2) przestrzegania statut, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
3) przestrzegania etyki zawodowej.
4) regularnego opłacania składek i innych świadczeń obowiązujących w Stowarzyszeniu.
§ 13
1. Członek wspierający i honorowy ma prawo brać udział – z głosem doradczym – w statutowych władzach Stowarzyszenia.
2. Członek wspierający jest obowiązany do regularnego wywiązywania się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
3. Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.
§ 14
1. Członkostwo Stowarzyszenia ustaje na skutek:
1) dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu składek członkowskich i innych zobowiązań,
2) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
3) skreślenia z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający 12 miesięcy.
4) wykluczenia w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego, orzekającego karę dodatkową w postaci pozbawienia praw publicznych,
5) pozbawienia członkostwa honorowego, w wyniku uchwały władzy Stowarzyszenia, która członkostwo nadała.
6) wykluczenie w przypadku rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień niniejszego statutu, uchwał i regulaminów władz stowarzyszenia.
2. W przypadkach określonych w ust. 1 orzeka Zarząd, który zobowiązany jest zawiadomić członka o skreśleniu lub wykluczeniu, podając przyczyny skreślenia lub wykluczenia, wskazując na prawo wniesienia i odwołania do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały lub orzeczenia;
Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.
2. Do osób, którym odmówiono prawa członkostwa stosuje się odpowiednio zasady określone w ust. 2
ROZDZIAŁ IV
Struktura organizacyjna§ 15
Władzami Stowarzyszenia są:
1) Walne Zebrania Członków
2) Zarząd
3) Komisja Rewizyjna.
§ 16
1. Kadencja wszystkich władz stowarzyszenia trwa cztery lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów. Wybór władz następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
2. Uchwały władz Stowarzyszenia, jeżeli statut nie stanowi inaczej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum). Zgromadzeni mogą uchwalić głosowanie tajne.
§ 17
W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, skład osobowy tych władz jest uzupełniany spośród nie wybranych kandydatów, wg kolejności uzyskanych głosów. Liczba dokooptowanych w ten sposób członków władz nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyborów.
Walne Zebranie Członków
§ 18
1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
2. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
1) z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
2) z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi i zaproszeni goście.
3. O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia członków co najmniej 14 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków.
4. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają przy obecności
1) w pierwszym terminie – liczby członków określonej w § 16 ust. 2
2) w drugim terminie, wyznaczonym w tym samym dniu 15 minut później od pierwszego terminu – bez względu na liczbę uprawnionych do głosowania.
§ 19
1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
2. Walne Zebranie Członków obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
3. Obradami Walnego Zebrania kieruje Prezydium w składzie: przewodniczący, sekretarz
4. Członek ustępujących władz nie może wejść w skład Prezydium Walnego Zebrania Członków i powołanych na nim komisji.
5. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może odbywać się w każdym czasie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
6. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
1) z własnej inicjatywy
2) na żądanie Komisji Rewizyjnej
3) na umotywowane żądanie, co najmniej 20 członków zwyczajnych
7. W przypadkach określonych w ust. 6 pkt 2 i 3 Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków winno być zwołane nie później niż w ciągu 30 dni od daty przedstawienie (złożenia) odpowiedniego wniosku (żądania) Zarządowi.
8. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 20
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków w szczególności należy:
1) określanie głównych kierunków działania Stowarzyszenia,
2) uchwalanie statutu i jego zmian,
3) uchwalanie regulaminów władz Stowarzyszenia,
4) uchwalanie budżetu,
5) wybór i odwoływanie członków władz Stowarzyszenia,
6) rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze,
7) odejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji,
8) nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego,
9) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
10) podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady.
Zarząd
§ 21
1. Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
2. Zarząd składa się z minimum trzech członków, w tym Prezes, Wiceprezesa oraz skarbnika.
3. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż razy w roku.
§ 22
Do zakresu działania Zarządu należy:
1) realizacja celów Stowarzyszenia oraz uchwał Walnego Zebrania Członków,
2) określanie szczegółowych kierunków działanie,
3) określanie budżetu i preliminarzy,
4) sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
5) uchwalanie regulaminów przewidzianych w statucie,
6) podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego,
7) powoływanie komisji, zespołów oraz określanie ich zadań,
8) zwoływanie walnego zebranie członków,
9) organizowanie i prowadzenie działalności gospodarczej,
10) podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich (przyjmowanie, skreślenia i wykluczanie),
11) prowadzenie dokumentacji członkowskiej,
12) wnioskowanie o nadanie lub pozbawienie godności członka honorowego Stowarzyszenia,
13) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków,
14) ustalanie wysokości składki członkowskiej.
Komisja Rewizyjna
§ 23
1. Komisja Rewizyjna jest władzą Stowarzyszenia powołaną do sprawowanie kontroli nad jego działalnością.
2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, w tym: przewodniczącego, jego zastępcy oraz sekretarza.
§ 24
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
1) kontrolowanie działalności finansowej stowarzyszenia,
2) występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli.
3) prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia niewywiązania się przez zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania zebrania (posiedzenia) Zarządu,
4) zwołanie Walnego Zebrania Członków, w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie lub trybie ustalonym statutem,
5) składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium władzom Stowarzyszenia,
6) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków.
§ 25
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział, z głosem doradczym, w posiedzeniach Zarządu. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.
2. Komisja Rewizyjna działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez tę władzę.
§ 26
W przypadkach określonych w § 24 Walne Zebranie Członków winno być zwołane w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty zgłoszenia żądani, a zebranie (posiedzenie) Zarządu nie później niż w terminie 14 dni od daty zgłoszenia żądania.
§ 27
Członkowie Komisji Rewizyjnej:
1) nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
2) nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
3) mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;
ROZDZIAŁ V
Majątek i fundusze§ 28
Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§ 29
1. Źródłami powstania majątki Stowarzyszenia są:
1) opłaty wpisowe i składki członkowskie,
2) dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia,
3) dotacje,
4) darowizny, zapisy, spadki,
5) wpływy z działalności statutowej.
2. Środki pieniężne, niezależne od źródeł ich pochodzenia, mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Stowarzyszenia. Wpłaty gotówkowe winny być, przy uwzględnieniu bieżących potrzeb, jak najszybciej przekazane na konto.
3. Składki członkowskie powinny być wpłacane do końca I kwartału każdego roku. Nowo przyjęci członkowie wpłacają składki, wg zasad określonych przez Zarząd, w ciągu 4 tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka Stowarzyszenia.
4. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz nieruchomościową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 30
Do reprezentowania i zaciągania zobowiązań majątkowych w imieniu Stowarzyszenia upoważnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie.
§ 31
W ramach działalności Stowarzyszenia zabrania się:
1) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",
2) przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
3) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego;
4) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
ROZDZIAŁ VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia§ 32
1. Uchwalenia statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości głosów 2/3 przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania
2. Uchwalanie statutu lub jego zmiana oraz rozwiązanie Stowarzyszenia mogą być przedmiotem Walnego Zebrania Członków wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad Walnego Zebrania Członków. Do zawiadomienia określonego w § 18 ust. 3 należy załączyć projekt stosownych uchwał.
3. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
4. W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia, nie uregulowanych w statucie, mają odpowiednie zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. Nr 79, poz 855 z późniejszymi zmianami)
Subskrybuj:
Posty
(Atom)
Łączna liczba wyświetleń
Obsługiwane przez usługę Blogger.